In het eerste kwartaal van 2016 heeft uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. in opdracht van Stichting Veilig Onderwijs het magazine uit mogen geven met daarin een interessant artikel over het Talentenkompas. Voor degenen die het gemist hebben laten wij het artikel via dit medium nog een keer naar voren komen.
Over Talentenkompas
Talentenkompas is een meetinstrument dat verder kijkt dan alleen intellectuele vermogens of feitelijke kennis van leerlingen. Het meetinstrument is ontwikkeld door psychologen van iScreen, een psychologisch adviesbureau gespecialiseerd in de ontwikkeling van online assessment. Talentenkompas voldoet aan wetenschappelijke standaarden en bevat COTAN geregistreerde vragenlijsten op het gebied van persoonlijkheid, affiniteiten en sociaal emotioneel welbevinden.
Talentenkompas
is ontwikkeld voor leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool. Het geeft
zicht op het geheel van intellectuele capaciteiten, talenten, interesses en het
sociaal emotioneel welbevinden van een leerling. De belevingswereld en het
perspectief van het kind zelf staan hierin centraal.
De
rapportage biedt leerkrachten, ouders en de leerling (zelf)inzicht in alle
aspecten die een rol spelen bij de ontwikkeling van het kind. Elk kind is
uniek. Dat is het uitgangspunt van Talentenkompas. Door de focus op unieke
karakteristieken en talenten wordt de leerling bekrachtigd in zijn/haar
mogelijkheden.
De Talentenkompas
afname bestaat uit twee blokken. In het eerste blok maken leerlingen zeven capaciteitentests.
In het tweede blok worden drie persoonlijkheidsvragenlijsten ingevuld. Dit
gebeurt volledig online. Het invullen van de tests en vragenlijsten duurt
doorgaans twee lesuren.
Aansluiten
bij de leerling
Talentenkompas
helpt leerkrachten bij het vinden van een goede aansluiting op de mogelijkheden,
behoeften en kenmerken van de individuele leerling in de klas. Het instrument
biedt waardevolle informatie bij vragen zoals: “Wat is het leervermogen van een
leerling? Welke interesses heeft de leerling en welke lesmethode zou hier op aan
kunnen sluiten? Waar is de leerling goed in en waar liggen zijn/haar talenten?
Daarnaast
geeft de meting van het sociaal emotioneel welbevinden een indicatie van de
sociale veiligheid die een leerling op school ervaart. De resultaten in het
rapport geven antwoord op vragen als: “In hoeverre voelt de leerling zich prettig
in de klas, in de relatie met leerkracht en klasgenoten? Hoeveel steun ervaart
de leerling thuis? Hoe zit de leerling in zijn/haar vel?”
Brugklas
indicatie
In de Talentenkompas rapportage wordt op
basis van de intellectuele capaciteitentests een indicatie gegeven voor de best
passende vervolgopleiding. Het is bedoeld om leerkrachten (en ouders) te
ondersteunen bij het maken van een goed gefundeerde brugklas keuze. Daarnaast maakt
de rapportage factoren inzichtelijk die bepalend zijn bij het waarmaken van het
brugklas niveau, zoals de leer- en werkhouding van de leerling, geloof in eigen
kunnen en sociaal emotioneel welbevinden.
De
holistische benadering van de leerling maakt Talentenkompas tot een zeer
waardevol en uniek meetinstrument.
Voor meer informatie kunt u kijken op: www.talentenkompas.nl
Het artikel over het Talentenkompas is gepubliceerd in het magazine van Stichting Veilig Onderwijs en uitgegeven door uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. in het eerste kwartaal van 2016. Wilt u alsnog het magazine ontvangen? U kunt deze geheel kosteloos aanvragen bij uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. De contactgegevens zijn te vinden op http://www.nolin-binnenhofprojecten.nl/contact/
Voor meer informatie kunt u kijken op: www.talentenkompas.nl
Het artikel over het Talentenkompas is gepubliceerd in het magazine van Stichting Veilig Onderwijs en uitgegeven door uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. in het eerste kwartaal van 2016. Wilt u alsnog het magazine ontvangen? U kunt deze geheel kosteloos aanvragen bij uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. De contactgegevens zijn te vinden op http://www.nolin-binnenhofprojecten.nl/contact/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten