zaterdag 21 mei 2016

Vijfsporenaanpak (uit magazine van Stichting Veilig Onderwijs kwartaal 4 2015)

In het laatste kwartaal van 2015 heeft uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. in opdracht van Stichting Veilig Onderwijs het magazine uit mogen geven met daarin een interessant artikel over de Vijfsporenaanpak - De "aanpak" om pesten tegen te gaan!!!. Voor degenen die het gemist hebben laten wij het artikel via dit medium nog een keer naar voren komen.

Vijfsporenaanpak: De “aanpak” om pesten tegen te gaan!!!

De Vijfsporenaanpak is een manier om in scholen en andere instellingen waar kinderen samenkomen het pesten aan te pakken. Deze aanpak richt zich op alle betrokkenen: het gepeste kind, de pesters, de ouders, de klas- of groepsgenoten en de school of het kindercentrum. De Vijfsporenaanpak is bedacht en uitgewerkt door Bob van der Meer, die al sinds de jaren tachtig aandacht vraagt voor pesten en naar aanleiding van het onderzoek van Dan Olweus.

Spoor 1: Het gepeste kind steunen
Dat wil zeggen:
·         luisteren naar wat er gebeurd is;
·         het probleem van het kind serieus nemen;
·         met het kind overleggen over mogelijke oplossingen;
·         samen met het kind werken aan die oplossingen;
·         eventueel deskundige hulp van buiten inschakelen;
·         zorgen voor vervolggesprekken.
De hulp aan het kind wat gepest wordt is een taak voor de externe counsellor en/of een externe vertrouwens persoon. Het eerste probleem is namelijk dat leerkrachten het moeilijk vinden om een gesprek met de pester te hebben. En het tweede probleem is dat pesters over een aantal kenmerken beschikken die, nadat ze zijn gesignaleerd, het noodzakelijk maken hen professionele hulp te bieden.

Spoor 2: Het kind wat pest steun bieden.
Dat wil zeggen:
·         met het kind bespreken wat pesten voor een ander betekent;
·         het kind helpen zijn relaties met andere kinderen te verbeteren;
·         zorgen dat het kind zich veilig voelt en uitleggen wat jij als pedagogisch medewerker (of         leerkracht) daaraan gaat doen;
·         grenzen stellen en die consequent handhaven;
·         het kind helpen zich aan regels en afspraken te houden;
·         zorgen voor vervolggesprekken.
De hulp aan de pester is een taak voor de externe counsellor en/of een externe vertrouwens persoon. Het eerste probleem is namelijk dat leerkrachten het moeilijk vinden om een gesprek met de pester te hebben. En het tweede probleem is dat pesters over een aantal kenmerken beschikken die, nadat ze zijn gesignaleerd, het noodzakelijk maken hen professionele hulp te bieden.

Spoor 3: De ouders van het gepeste kind en de ouders van het kind wat pest steunen
Dat wil zeggen:
·         ouders die zich zorgen maken serieus nemen;
·         ouders informeren over pestsituaties, over pesten en over manieren om pesten aan te pakken en te voorkomen;
·         met ouders overleggen over manieren om pestsituaties aan te pakken;
·         zo nodig ouders doorverwijzen naar deskundige hulp.

Spoor 4: De andere kinderen betrekken bij de oplossing van het pesten
Dat wil zeggen:
·         met de kinderen in de groep praten over het pesten en hun eigen rol daarin;
·         met de andere kinderen overleggen over mogelijke manieren van aanpak en oplossing en hun rol daarin;
·         samen met de kinderen afspraken maken en ze zelf met de leerkracht verantwoordelijk maken voor deze afspraken. Dat kan door middel van ons anti-pestcertificaat. Dit certificaat kunt u geheel gratis bij ons opvragen;
            Voor de onderbouw hebben wij ondersteunend lesmateriaal van Beertje Anders.

Spoor 5: Als onderwijs, TSO, BSO e/a instelling de verantwoordelijkheid nemen
Dat wil zeggen:
·         de instelling neemt nadrukkelijk stelling tegen pesten en ontwikkelt een duidelijk beleid;
·         de instelling zorgt dat alle medewerkers voldoende bekend zijn met pesten in het algemeen en in staat zijn het pesten in de eigen groep te herkennen en aan te pakken;
·         De instelling heeft een anti-pestcoördinator en een beleid op pesten.

Mochten er nog vragen zijn, neem gerust contact op met Stichting Veilig Onderwijs.

Het artikel over de Vijfsporenaanpak - De "aanpak" om pesten tegen te gaan!!! is gepubliceerd in het magazine van Stichting Veilig Onderwijs en uitgegeven door uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. in het laatste kwartaal van 2015. Wilt u alsnog het magazine ontvangen? U kunt deze geheel kosteloos aanvragen bij uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. De contactgegevens zijn te vinden op http://www.nolin-binnenhofprojecten.nl/contact/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten