In het eerste kwartaal van dit jaar werd het magazine van
Stichting Ondersteuning Gehandicapten (STOG) januari 2016 door uitgeverij Nolin
Uitgevers B.V. (zie ook: www.nolin-binnenhofprojecten.nl) uitgegeven. In deze uitgave staat een leuk
en interessant artikel met als titel 'Brugklassers maken kennis met
zorginstelling'. Ook via dit medium wil uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. het
artikel naar voren laten komen.
Het Lyceum Rotterdam heeft als uitgangspunt dat leerlingen zo vaak en vroeg mogelijk kennis moeten maken met het bedrijfsleven. Maar organisaties in de zorg worden zeker niet vergeten want ook instellingen moeten soms zakelijk en bedrijfsmatig denken. De kennismaking met deze, voor veel leerlingen, andere wereld riep veel vragen op.
Geen enkele leerling van deze brugpiepers blijkt bij de start van de excursie in de familie of kennissenkring ervaring te hebben met mensen met een verstandelijke beperking. Daarom was het ook het eerste bezoek voor de hele klas aan een instelling, Crayenburgh van Ipse de Bruggen, in Nootdorp.
Tijdens de rondleiding leert de groep dat het een flinke opgave is dit allemaal goed te organiseren. De wasserij, receptie en alle woningen spelen hier een belangrijke rol maar de leerlingen zien ook in dat er een administratie, automatisering en directie nodig is. Het mooie zwembad, de sportvelden en het restaurant maken best indruk! Dat er bij Ipse totaal wel 6.000 mensen werken en 5.000 cliënten wonen of werken overtreft bijna het voorstellingsvermogen.
Er komen veel vragen. “Kan je genezen van een verstandelijke beperking?” of “Waarvan betalen de cliënten het verblijf en verzorging?”
Een bezoek aan de manege waar de paarden zich laten aaien valt in goede aarde, even geen les maar gewoon gras voeren aan de rustige dieren is leuk.
De rondleider legt uit dat de cliënten rustig worden van deze activiteit. Van de groentekas Beo vinden ze dat het goed is dat “de mensen gezond eten”.
“Wat ga je doen vandaag?”
Tijdens de wandeling komen we op het terrein nog enkele cliënten tegen waarmee een gezellig gesprek wordt gevoerd. “Wat ga je doen vandaag?”
Na de wandeling is er warme chocolademelk met slagroom in een van de horecagelegenheden van gastvrij Ipse de Bruggen. Aangezien foto’s maken niet was toegestaan kan er eindelijk weer op de mobiele telefoon gekeken worden of er soms berichten zijn…
Er wordt van de leerlingen verwacht dat ze een werkstuk maken over dit onderwerp. In een ochtend hebben ze veel geleerd over een voor hen compleet andere wereld.
Dit artikel is gepubliceerd in het magazine van Stichting Ondersteuning Gehandicapten en uitgegeven door uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. Wilt u ook het magazine ontvangen? U kunt deze geheel kosteloos aanvragen bij uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. De contactgegevens zijn te vinden op http://www.nolin-binnenhofprojecten.nl/contact/
Het Lyceum Rotterdam heeft als uitgangspunt dat leerlingen zo vaak en vroeg mogelijk kennis moeten maken met het bedrijfsleven. Maar organisaties in de zorg worden zeker niet vergeten want ook instellingen moeten soms zakelijk en bedrijfsmatig denken. De kennismaking met deze, voor veel leerlingen, andere wereld riep veel vragen op.
Geen enkele leerling van deze brugpiepers blijkt bij de start van de excursie in de familie of kennissenkring ervaring te hebben met mensen met een verstandelijke beperking. Daarom was het ook het eerste bezoek voor de hele klas aan een instelling, Crayenburgh van Ipse de Bruggen, in Nootdorp.
Tijdens de rondleiding leert de groep dat het een flinke opgave is dit allemaal goed te organiseren. De wasserij, receptie en alle woningen spelen hier een belangrijke rol maar de leerlingen zien ook in dat er een administratie, automatisering en directie nodig is. Het mooie zwembad, de sportvelden en het restaurant maken best indruk! Dat er bij Ipse totaal wel 6.000 mensen werken en 5.000 cliënten wonen of werken overtreft bijna het voorstellingsvermogen.
Er komen veel vragen. “Kan je genezen van een verstandelijke beperking?” of “Waarvan betalen de cliënten het verblijf en verzorging?”
Een bezoek aan de manege waar de paarden zich laten aaien valt in goede aarde, even geen les maar gewoon gras voeren aan de rustige dieren is leuk.
De rondleider legt uit dat de cliënten rustig worden van deze activiteit. Van de groentekas Beo vinden ze dat het goed is dat “de mensen gezond eten”.
“Wat ga je doen vandaag?”
Tijdens de wandeling komen we op het terrein nog enkele cliënten tegen waarmee een gezellig gesprek wordt gevoerd. “Wat ga je doen vandaag?”
Na de wandeling is er warme chocolademelk met slagroom in een van de horecagelegenheden van gastvrij Ipse de Bruggen. Aangezien foto’s maken niet was toegestaan kan er eindelijk weer op de mobiele telefoon gekeken worden of er soms berichten zijn…
Er wordt van de leerlingen verwacht dat ze een werkstuk maken over dit onderwerp. In een ochtend hebben ze veel geleerd over een voor hen compleet andere wereld.
Dit artikel is gepubliceerd in het magazine van Stichting Ondersteuning Gehandicapten en uitgegeven door uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. Wilt u ook het magazine ontvangen? U kunt deze geheel kosteloos aanvragen bij uitgeverij Nolin Uitgevers B.V. De contactgegevens zijn te vinden op http://www.nolin-binnenhofprojecten.nl/contact/
Leuk artikel om te lezen! Is er ook een cover beschikbaar van de uitgave?
BeantwoordenVerwijderenTop!
BeantwoordenVerwijderen